Tillbaka till huvudinnehållet

Vad behöver ditt hår efter sommaren?

19 september 2022 JANA POTUŽNÍKOVÁ
Havet, uppfriskande bad i sjöar och bassänger… Bergsvandringar och cykelturer… Chill! Med medan du har njutit har ditt hår fått lida. Det viktiga nu är att ge håret tid att reparera sig och en stor mängd omhändertagande! Hur kan du då ge håret näring och hjälpa det att läka efter sommaren?

Sommaren sliter på håret


Sol, hav, klorfyllda bassänger… allt detta sliter på håret och torkar ut det under sommaren. Solhattar och cykelhjälmar? Garanterar mekaniska skador på håret. Du svettas också mer och duschar och tvättar håret oftare. Men är du inte försiktig kan det hända att du skadar hårbottnens naturliga mikrobiom när du tvättar håret. Och sist men inte minst, vem bryr sig om hälsosamma matval på sommaren? Glass, cocktailar, all inclusive… Inget som innehåller de vitaminer och mineraler som skulle kunna bidra till att förse håret med näring.

Klippa av eller kämpa för ditt fina hår?
Har håret grånat, förlorat sin glans, blivit frissigt och svagt och fått kluvna toppar? Inte konstigt att du har lust att ge upp och bara gå och klippa av det. Och ja, ibland är det kanske det bästa valet. “Efter sommaren är håret ibland så skadat att det saknar kutikulan, det översta fjällskiktet som gör att håret blir glansigt när det vårdas rätt. Men när kutikulan det saknas helt? Då finns det ingen annan lösning än saxen!” säger Ivana Pokorná från Formocitas klinik för estetisk medicin.

Vård och näring för att undvika saxen!
Verkar det inte riktigt så farligt att du måste gå till frisören och du vill rädda det du kan? Då börjar vi med skillnaden mellan att ta hand om håret och hårbottnen. Det är nämligen inte ett och detsamma. 

  • Hårbottnen behöver näring inifrån
    “Hårbottnen är som rabatten som håret växer i. Vill du ha vackert hår behöver det näring,” konstaterar Ivana. Det första du bör lägga i kundvagnen när du handlar är alltså frukt och grönsaker, fermenterade mjölkprodukter, fisk, nötter och olika sädesslag. En balanserad kost. För det är kosten som avgör. Om kroppen inte får de mineraler den behöver vänder den sig till hårbottnen, som ju är en rik på just mineraler.

“Kroppen skulle kunna ta mineraler från ben och senor men det skulle vara livshotande. Håravfall till följd av näringsbrist är inte lika riskabelt. Men just därför är håravfall ett tecken på att du behöver se över ditt näringsintag även om du i övrigt är frisk, och inte bara efter sommaren”, varnar experten. 

Kosttillskott för håret kan också vara en hjälp. “Magnesium, kalcium, selen, zink, kisel, biotin och A-, B-, C-, D- och E-vitamin är grundläggande. Vi glömmer ibland att vissa vitaminernämligen A, D E och K löses upp i fetter. Omega-3-fettsyror bidrar alltså till att hjälpa kroppen att absorbera vitaminer. Glöm inte heller så kallade polyfenoler som finns i olivolja tillsammans med väsentliga omega-9-fettsyror. En tesked om dagen räcker. Valnötter, bär och fruktskal är också rika på polyfenoler”, säger Ivana och tillägger att du kan förvänta dig att det tar cirka två månader att se någon förändring även om du börjar äta en perfekt kost.
 

  • Hårbottnen förtjänar även yttre vård
    Ett schampo är en del av att vårda hårbottnen utifrån! Men det gäller att använda det rätt. “Ett schampo borde aldrig användas i hårets längder, särskilt om du har långt hår som har slitits av solen, färgning eller dylikt. Schampots uppgift är att rengöra hårbottnen och hårrötterna från rester av talg, svett, salt och smuts. Om du också arbetar i det i längderna på torrt och slitet hår förvärrar du bara situationen eftersom schampot ju avlägsnar fett,” förklarar Ivana. 

    TVÄTTA HÅRET RÄTT
    • blöt hela håret
    • ta en liten mängd schampo i hårbottnen vid hårrötterna och massera sedan varsamt men intensivt in det med fingertopparna (inte naglarna) 
    • om schampot inte bildar ett skum: antingen har du för lite schampo eller så har fettet från hårbottnen satt sig i det

• vill du att det ska bilda ett skum, skölj håret och upprepa processen
• gnugga inte blött hår med handduken utan “tryck ut” överflödigt vatten i handduken och använd den sedan för att linda in håret

  • Hårfibrerna mår bra av inpackningar och balsam

“Skador på hårfibrerna är framförallt mekaniska skador som orsakas av att vi ligger på håret. För att inte tala om när vi färgar håret eller utsätter det för solljus. Mekaniska skador drabbar oftast långhåriga. Korta hårstrån är unga, men långa hårstrån kan vara fem, sex år gamla. Tänk dig bara hur fibrerna på din favorittröja skulle se ut efter så många år om du använde den dagligen och tvättade och färgade den…,” säger Ivana.

Och vi tror ofta felaktigt att vi kan ge håret näring efter att det har vuxit ut. “Men håret är en produkt av celldelning, keratiniserat protein, det finns inget som strömmar genom håret. Det är därför det inte gör ont att klippa håret. Precis som med naglarna.”

Välj inpackning beroende på hårtyp

Hur applicerar man en hårinpackning? Efter schamponering är det dags för en hårinpackning som passar din hårtyp. Om du inte vet vilken du ska välja kan du fråga din frisör. “Men det är en myt att ju längre du låter inpackningen verka, desto bättre. Särskilt de första par användningarna räcker det med en minut eller två och sedan kan du öka tiden så att håret vänjer sig. Att lämna en inpackning i tunt och skadat hår i en kvart kan tynga ner det så att det blir slappt och livlöst. Först när håret är lite starkare klarar det av så mycket näring”, säger Ivana. 

 

Hårserum, tack!
Och återvänder vi till hårbottnen. Använd ett hårvatten eller hårserum för att ge hårbottnen ännu mer näring. Följ instruktionerna på förpackningen och välj rätt produkt för dig beroende på hur just din hårbotten mår. Din frisör, eller ännu bättre en dermatolog, kan hjälpa dig välja rätt. 

Beprövade hårserum

Och slutligen ett balsam. Ett leave-in-balsam!
Nu är det bara det sista steget kvar. Att arbeta in ett balsam i hårets längder. Helst ett leave-in-balsam så att spåren från de föregående stegen håller sig kvar i håret och hårbottnen. 

Vilka leave-in-balsam är värda att pröva?

Allt detta är du skyldig ditt hår efter sommaren. Och om du fortsätter med den här rutinen förebygger du att håret slits så mycket nästa sommar!

Läs mer