Skydd av personuppgifter

Företaget Notino Deutschland und Österreich GmbH har sitt registrerade säte på Stöckachstraße 16, 70190 Stuttgart; företagets organisationsnummer är HRB 762098; registrerat i företagsregistret som underhålls av Företagsregister B hos tingsrätten i Frankfurt am Main. Platsen för utförandet av alla avtalsrelationer är Stöckachstraße 16, 70190 Stuttgart (härefter endast ”Notino” eller ”vi”), leverantör av nätbutiken www.notino.se, förklarar att alla personuppgifter (härefter endast ”uppgifter”), anses som strikt konfidentiella och behandlas i enlighet med rättsliga bestämmelser om dataskydd.

Säkerhet för dina personuppgifter är vår högsta prioritet. Vi lägger därmed särskilt fokus på dataskydd. I denna policy för skydd av personuppgifter (vidare endast ”policy”) finns information om vilka personuppgifter vi samlar in, vad den rättsliga grunden är, för vilka ändamål vi använder dem, hur länge vi lagrar dem, och till vem vi kan överlåta dem. I policyn anges även vilka rättigheter du har i samband med behandling av personuppgifter.

 

1.     Vilka personuppgifter behandlar vi?

Om du använder vår nätbutik eller våra fysiska butiker (d.v.s. butiker och utlämningsplatser), behandlar vi olika uppgifter.

  • 1.1. Vid köp

De uppgifter vi oftast behandlar är de vi får genom beställningsformulär eller genom andra tjänster på våra webbsidor. Det handlar framför allt om uppgifter som krävs för att kunna ingå och fullfölja ett köpeavtal.

Följande uppgifter behövs för att kunna behandla din beställning och kan delas in på detta sätt:

    1. Identifikationsuppgifter, d.v.s. namn och efternamn, och vid köp som görs av företag; skatteregistreringsnummer och momsregistreringsnummer;
    2. Kontaktuppgifter, d.v.s. e-postadress, postadress, faktureringsadress, telefonnummer, bankuppgifter, betalningsuppgifter.
    3. Uppgifter som uppstår i samband med avtalets varaktighet, d.v.s. köpta produkter, omfattning av tillhandahållna tjänster och användarkonto.
  • 1.2. Vid registrering

Om du vill dra nytta av fördelarna med ett användarkonto, måste du först registrera dig på vår webbplats – d.v.s ingå ett avtal med oss gällande den s.k. MyNotino-klubben. Användarkontot skyddas med det lösenord som du själv väljer, och som vi inte har tillgång till. Om du glömmer lösenordet kan vi varken skicka det till dig eller generera ett nytt.

Inom användarkontot har du obegränsad tillgång till dina personuppgifter och kan när som helst redigera dem. I kontot kan du se din beställningshistorik, historik över köpta produkter, samt även oavslutade beställningar. I användarkontot kan du också spara dina kortuppgifter, ange inställningar för utskick av nyhetsbrev och för en så kallad önskelista, där du kan spara dina favoritprodukter.

MyNotino-klubben är också en del av användarkontot och ger dig en hel del fördelar. Mer information finns i respektive affärsvillkor för MyNotino-klubben. Om du inte vill skapa ett användarkonto när du handlar hos oss, d.v.s. registrera dig, går det bra också. Avtalet för MyNotino-klubben kan avslutas i enlighet med respektive affärsvillkor.

Om du är medlem i MyNotino-klubben behandlar vi följande uppgifter:

    1. Identifikationsuppgifter, d.v.s. namn och efternamn, och vid köp som görs av företag; skatteregistreringsnummer och momsregistreringsnummer;
    2. Kontaktuppgifter, d.v.s. e-postadress, postadress, faktureringsadress, telefonnummer, bankuppgifter, betalningsuppgifter;
    3. Demografiska uppgifter, som härleds från dina inställningar och ditt beteende på nätet: d.v.s. information om kön, födelsedatum, språkpreferenser
    4. Inloggningsuppgifter, d.v.s. ditt användarnamn och lösenord. Vi har inte tillgång till ditt lösenord.
    5. Uppgifter som uppstår i samband med avtalets varaktighet, d.v.s. köpta produkter, omfattning av tillhandahållna tjänster och användarkonto.
  • 1.3. Om du prenumererar på våra affärsmeddelanden

Du kan prenumerera på våra affärsmeddelanden om liknande produkter som de du köpte hos oss. Prenumerationen kan alltid avslutas genom att klicka på länken som finns i fotnoten längst ner i samtliga dessa e-postmeddelanden. Om du har ett användarkonto, kan du avsluta prenumerationen även där.

Om du är en registrerad användare kan du ta emot våra utskick via SMS eller via vår apps push-notiser. Push-notiser som innehåller affärsmeddelanden kan erhållas även på Facebook, respektive via Messenger. Denna behandling styrs av respektive sociala mediers policy för skydd av personuppgifter. Du kan alltid avsluta utskick av affärsmeddelanden via dessa kanaler.

Om du prenumererar på sådana meddelanden, behandlar vi följande uppgifter:

    1. Identifikationsuppgifter, d.v.s. förnamn;
    2. Kontaktuppgifter för vår kommunikation med dig: e-postadress, och, om du är medlem i MyNotino-klubben, även telefonnummer;
    3. Demografiska uppgifter, som härleds från dina inställningar och ditt beteende på nätet, d.v.s. information om kön och språkpreferenser.
  • 1.4. Om du besöker våra webbsidor eller skapar innehåll på dem

Om du besöker våra webbsidor samlar vi olika uppgifter om dig under ditt besök – som t.ex. din IP-adress, vilken webbläsare du använder, dina språkinställningar, besökta webbsidor, samt tidpunkt för besöket. Vidare övervakar vi också ditt beteende på webbsidan, respektive vad du klickar på, för att på bästa sätt kunna anpassa det visade innehållet just för dig, och erbjuda dig de produkter samt även innehåll som du är intresserad av.

När du besöker våra webbsidor sparas och läses senare in s.k. cookies i din webbläsare och din enhet. Detta beskrivs i en separat kapitel i denna policy.

Förutom cookies behandlar vi även uppgifter om ditt beteende på nätet, din IP-adress, information som vi får från din webbläsare, d.v.s. din enhets upplösning, operativsystem, samt enhetens version och språkinställning.

Vi kan även länka dig till sociala mediekanaler, och det inklusive automatisk inloggning på ditt konto på respektive sociala medier. För denna länkning använder vi konkret s.k. plug-ins i samband med blogginlägg på vår webbplats – d.v.s. delningsknappar, med vilka du kan dela respektive innehåll på din profil. Efter länkningen kan anpassat innehåll och direktreklam länkad till vår webbplats visas på sociala mediekanaler och på andra webbsidor som du använder.

För att du ska kunna vara uppdaterad om skönhetsvärlden, gör vi det möjligt för dig att vara aktiv på våra webbsidor och skapa innehåll som omdömen om köpta produkter och hur effektiva de är, samt kommentera våra blogginlägg. För att du ska kunna skapa sådant innehåll måste du ha ett användarkonto. På de inlägg du gör kan även ditt namn och efternamn visas, om du anger det i formuläret. Du har ansvaret för ditt innehåll och din aktivitet på våra webbsidor. Vi vill därför uppmärksamma dig på att du inte ska lämna ut dina personuppgifter, så att de inte blir offentliga via detta innehåll.

Våra webbsidor kan innehålla länkar till andra webbsidor, som vi tror du kan ha nytta av, och som kan innehålla användbar information. Vi vill dock gärna uppmärksamma dig på att dessa kan ägas och drivas av andra företag och organisationer, som tillämpar en egen policy för skydd av personuppgifter. Vårt företag kan inte kontrollera deras behandling av personuppgifter, och ansvarar inte för information, material, produkter eller tjänster som dessa webbplatser innehåller, eller som kan kommas åt via dessa webbplatser.

  • 1.5. Om du kontaktar vår kundsupport eller tar kontakt via sociala medier

Om du bestämmer dig för att kontakta vår kundsupport via telefon eller e-post, så behandlar vi framför allt inspelningar av dessa telefonsamtal, som övervakas, samt sparad e-postkommunikation.

Om du kontaktar oss i ditt ärende via vår hemsida eller profil på sociala medier, så styrs behandlingen av dina personuppgifter endast av policyn på det företag, som är leverantör av respektive sociala medier.

  • 1.6. Om du besöker en av våra fysiska butiker

Våra butiker och andra lokaler är utrustade med kamerasystem för att skydda våra berättigade intressen, i syfte att skydda vår och din egendom. Om du besöker vår butik, behandlar vi kamerainspelningar, som du kan finnas med på. Utrymmen, där kamerorna är placerade, är alltid märkta med en skylt.

  • 1.7. Om du bevakar en viss produkt

Om en viss produkt, som du är intresserad av, inte finns tillgänglig, kan du bevaka den. När produkten finns på lager igen, får du ett e-postmeddelande från oss till den e-postadress du angav, och som vi av detta skäl behandlar.

  • 1.8. Om du ger ett omdöme om oss på omdömesportaler

Efter leveransen kan du få en begäran om att lämna ett omdöme om produkterna du köpte, samt om du var nöjd, via en vald omdömesportal. Vi uppskattar all återkoppling väldigt mycket, men det är bara upp till dig att avgöra om du vill lämna ett omdöme om oss. Om du gör det, behandlar vi och överför följande uppgifter till våra samarbetspartners:

    1. Kontaktuppgifter, d.v.s. e-postadress, som vi använder för att skicka dig en begäran om omdöme;
    1. Uppgifter som uppstår i samband med avtalets varaktighet, d.v.s. köpta produkter.
  • 1.9. Om du deltar i en konsumenttävling

Vi arrangerar attraktiva tävlingar via våra webbsidor eller på vissa sociala medier, som du kan delta i. Fullständiga tävlingsvillkor hittas här. Vinnaren kan meddelas offentligt, vilket betyder, att vi kan publicera vissa av vinnarens uppgifter på vår sida eller profil på respektive sociala medier. All aktivitet eller kommunikation mellan dig och oss via sociala medier och behandling av personuppgifter styrs av policyn hos det företag, som är leverantör till respektive sociala medier.

Om du deltar i tävlingen, så behandlar vi följande personuppgifter:

    1. Identifikationsuppgifter, d.v.s. namn och efternamn;
    2. Kontaktuppgifter, d.v.s. din profil på sociala medier eller e-postadress. Om du vinner, då även adress, postadress, faktureringsadress, telefonnummer.
  • 1.10. Om du deltar i konsumenttester eller andra evenemang

Om du deltar i de konsumenttester vi erbjuder, kan vi behandla följande uppgifter:

    1. Identifikationsuppgifter, d.v.s. namn och efternamn;
    2. Kontaktuppgifter, d.v.s. e-postadress och telefonnummer;
    3. Kamerainspelningar, d.v.s. inspelning av ditt utseende.

Vi arrangerar även olika aktiviteter och evenemang för dig, och för dem behöver vi behandla följande uppgifter:

    1. Identifikationsuppgifter, d.v.s. namn och efternamn, eventuellt skatteregistreringsnummer och momsregistreringsnummer;
    2. Kontaktuppgifter, d.v.s. e-postadress och telefonnummer.

Vi informerar dig om vår behandling av personuppgifter för varje aktivitet vi anordnar.

 

2.      I vilket syfte behandlar vi personuppgifter?

  • 2.1. Köp av varor och tjänster

Vi behandlar dina personuppgifter mestadels för att kunna fullfölja ett köpeavtal, för att kunna behandla och leverera din beställning vi fick genom vår webbplats, app eller kundsupport. E-postadress och telefonnummer används till att skicka en beställningsbekräftelse, betalningsbekräftelse, faktura, samt för att informera dig om leveransstatus och, vid behov, även för annan individuell kommunikation avseende en viss beställning.

  • 2.2. Användarkonto

Om du är en registrerad kund, behandlar vi dina personuppgifter för att kunna fullfölja avtalet om MyNotino-klubben, d.v.s. tillhandahålla ditt användarkonto, som ger dig en hel del fördelar.

  • 2.3. Marknadsföring

Vi skickar dig affärsmeddelanden om liknande produkter, som de du köpte hos oss. Du kan alltid avsluta prenumerationen på dessa meddelanden genom att klicka på länken i varje sådant e-postmeddelandes fotnotis. Om du är registrerad användare, skickar vi dig affärsmeddelanden även via SMS eller push-notiser i vår app. Push-notiser med affärsmeddelanden kan du få på Facebook, respektive Messenger också. Denna behandling styrs av respektive sociala mediers policy för skydd av personuppgifter. Om du avslutar prenumerationen, skickar vi inga fler meddelanden till dina digitala kommunikationskanaler.

  • 2.4. Anpassning och skapande av innehåll, säkerställande av webbsidornas drift

Vi vill anpassa innehållet för dig och rekommendera produkter som du är intresserad av. Av denna anledning använder vi de insamlade personuppgifterna för att personifiera innehållet och erbjudanden på vår webbplats. De annonser som visas för dig kan vara valda enligt ytterligare information som vi fått om dig under tid via kontaktuppgifter och demografiska uppgifter, favoritprodukter, samt annan information relaterad till användning av våra webbsidor. Vår behandling sker dock inte helt automatiskt, eftersom det skulle innebära rättsliga följder för dig.

Vi behandlar information om ditt beteende på våra webbsidor. Det ger oss möjlighet att få de uppgifter vi behöver och löpande förbättra webbsidorna för dig, så att du ska få en så bra användarupplevelse som möjligt. Vi kan även behandla dina personuppgifter för att skapa olika typer av statistik; som till exempel antalet besökare, en annons effektivitet, samt för att testa nya funktioner på vår webbplats eller i vår app. Information om ditt beteende på vår webbplats är viktigt bl.a. för att förhindra attacker mot webbplatsen.

Du kan också skapa ett visst innehåll på våra webbsidor. Om du bestämmer dig för att lämna ett omdöme om köpta produkter, behandlar vi dina personuppgifter för att kunna bearbeta och publicera omdömet. Om du deltar i diskussionen kring våra blogginlägg och lämnar en kommentar, behandlar vi dina personuppgifter för att kunna bearbeta och visa denna kommentar.

  • 2.5. Kundsupport och kommunikation

Vi strävar ständigt efter att förbättra de tjänster, som vår kundsupport tillhandahåller. För att kunna svara på din förfrågan så snabbt som möjligt och tillhandahålla denna tjänst, behöver vi behandla dina personuppgifter, för att bearbeta din förfrågan, eller åtgärda eventuella problem med fullföljande av köpeavtal eller avtal om MyNotino-klubben. Om du kontaktar oss via telefon kommer vi, efter meddelande i förväg om detta, spela in samtalet för att ständigt kunna förbättra våra tjänster.

Vi använder de personuppgifter vi samlar in även för att kunna kommunicera med dig och för att kunna anpassa denna kommunikation individuellt. Vi kan till exempel kontakta dig via telefon, e-post, i appen eller på ett annat sätt, för att påminna dig om att du har varor i din varukorg, eller för att hjälpa dig avsluta din beställning. Vidare, för att kunna informera dig om status på din förfrågan, beställning eller reklamation, eller för att inhämta mer information om den. Vi kan även uppmärksamma dig på att du behöver vidta en åtgärd för att ditt användarkonto ska fortsätta vara aktivt.

  • 2.6. Kamerainspelningar

Vi utrustar våra butiker och andra utrymmen med kamerasystem, för att skydda våra berättigade intressen i syfte att skydda vår och din egendom.

  • 2.7. Produktbevakning

Om du vill bevaka en produkt, som inte är tillgänglig, informerar vi dig via e-post när produkten finns i lager igen.

  • 2.8. Undersökning av kundnöjdhet på omdömesportaler

I samband med köp kan du få en begäran om att lämna ett omdöme via en vald portal. I detta fall är syftet för behandlingen undersökning av kundnöjdhet.

  • 2.9. Konsumenttävlingar

Om du bestämmer dig för att delta i någon av de tävlingar vi anordnar, behandlar vi dina personuppgifter för att kunna förverkliga tävlingen, samt för att kunna offentliggöra och kontakta vinnaren.

  • 2.10. Konsumenttester och evenemang

Om du deltar i konsumenttester, behandlar vi dina personuppgifter för att kunna testa nya eller befintliga funktioner av våra system.

Om du deltar i ett evenemang, som vi anordnar, behandlar vi personuppgifter för att kunna planera, säkerställa och utvärdera dessa evenemang.

  • 2.11.    Förbättring av tjänster

Vi använder dina personuppgifter för att ständigt kunna förbättra våra tjänster och system, samt för att kunna lägga till nya funktioner. Vi behandlar uppgifterna också för att kunna ta informerade beslut genom användning av samlade analyser och business intelligence. Detta sker med vårt berättigade intresse som grund, vilkets härleds ur friheten att kunna driva företag, och som omfattar nödvändigheten att förbättra sina tjänster för att vara konkurrenskraftig. Men för att vi ska skydda dina rättigheter och intressen på ett adekvat sätt, använder vi för dessa ändamål personuppgifter som i största möjliga mån är anonymiserade.

  • 2.12.     Skydd, säkerhet och lösning av tvister

Vi kan även behandla dina personuppgifter för att säkerställa skydd och säkerhet för våra kunder och system, för att tillämpa våra rättigheter och rättsliga anspråk, för att identifiera och förebygga bedrägerier, lösa tvister eller få igenom våra avtal. Vi kan också behandla uppgifterna för eventuella kontroller, som utförs av myndigheter.

 

3. Vilken är den rättsliga grunden för vår behandling av personuppgifter?

Vi behandlar personuppgifter i olika omfattning och för olika ändamål, som vi anger i detalj i punkt 1 och 2 ovan, och det antingen:

a) Utan ditt samtycke, med fullföljande av avtalet som grund, för att fullfölja rättsliga skyldigheter eller våra berättigade intressen;
b) Med ditt samtycke

De typer av behandlingar, som vi kan utföra utan ditt samtycke, härleds ur det avsedda syftet för behandlingen, och också utifrån var du står gentemot oss i den – om du enbart besöker vår webbplats, om du handlar hos oss eller om du registrerar dig. Vi kan även behandla dina personuppgifter om du är mottagare av den beställda varan eller tjänsten, vid kontakt med oss, eller om du besöker vår butik.

  • 3.1. Fullföljande av köpeavtalet och avtalet för MyNotino-klubben

Om du handlar hos oss, respektive skickar en beställning, får du ett förslag på köpeavtal, som ingås om vi godkänner avtalet genom att skicka beställningen. Men för att vi ska kunna fullfölja köpeavtalet, samt eventuellt ett annat avtal avseende varor eller tjänster, behöver vi en hel del av de personuppgifter du angav i beställningsformuläret. Detta avser framför allt behandling av de uppgifter som anges i punkt 1, avsnitt 1 och 5.

Om du registrerar dig hos oss, behandlar vi dina uppgifter med avtal om MyNotino-klubben som grund, för att kunna tillhandahålla ett användarkonto för dig. Avtalet som vår behandling grundar sig på, ingås när ditt användarkonto skapas. Om du radera kontot, d.v.s. avslutar avtalet för MyNotino-klubben i enlighet med respektive affärsvillkor, slutar vi behandla dina personuppgifter i detta syfte. Vilka personuppgifter vi i detta fall behandlar, anges i punkt 1, avsnitt 2.

  • 3.2. Fullföljande av rättsliga skyldigheter

Vi måste även fullfölja vissa skyldigheter, som bestäms av rättsliga föreskrifter. Om vi behandlar dina personuppgifter med dessa föreskrifter som grund, kan vi göra det utan ditt samtycke. För denna rättsliga grund behandlar vi dina identifikations- och kontaktuppgifter, samt även information om dina beställningar. Vilken information vi i detta fall behandlar, anges i punkt 1, avsnitt 1.

  • 3.3. Samtycke

Vi kan behandla dina personuppgifter i syfte att skicka dig affärsmeddelanden via e-post efter att vi mottagit ditt samtycke. Vi behandlar uppgifterna efter att vi fått ditt samtycke – om vi inte behandlar dem utifrån ett berättigat intresse, eller för att fullfölja avtalet om MyNotino-klubben. Du kan alltid häva ditt samtycke och avsluta prenumerationen på utskick av affärsmeddelanden. Vilka uppgifter vi behandlar i detta fall anges i punkt 1, avsnitt 3.

Vi inhämtar ditt samtycke om du vill lämna omdöme om de produkter du köpte, eller göra en kommentar på bloggen, bevaka en produkt, eller delta i konsumenttester eller andra evenemang. Du kan naturligtvis alltid häva ditt samtycke. Vilka uppgifter vi behandlar i detta fall anges i punkt 1, avsnitt 4, 7 och 10.

  • 3.4. Berättigat intresse

Vi behandlar dina personuppgifter även utifrån vårt berättigade intresse som grund, för att kunna förbättra och anpassa de tjänster vi tillhandahåller, ta reda på om du var nöjd med hur beställningen hanterades och för att kunna marknadsföra våra produkter och tjänster mer effektivt. Detta berör framför allt de uppgifter som anges i punkt 1, avsnitt 4 och 5.

Vid behandling utifrån berättigat intresse, d.v.s. för direkt marknadsföring, kan vi även skicka dig affärsmeddelanden avseende liknande produkter som de du köpte hos oss. Detta dock enbart om du inte invänder mot en sådan behandling. Men om du är en registrerad användare, skickar vid dig affärsmeddelanden som prenumeration utifrån avtalet för MyNotino-klubben. Vilka uppgifter vi behandlar i detta fall anges i punkt 1, avsnitt 3.

Vårt berättigade intresse är även skydd av rättsliga anspråk, intern registrering och kontroll att våra tjänster tillhandahålls enligt lag. I detta fall behandlar vi alla personuppgifter som anges i punkt 1.

Vårt berättigade intresse består även av utskick av förfrågningar om att lämna omdöme via en vald portal gällande ett köp du gjorde, eller begäran om utvärdering av evenemang vi anordnar för våra kunder. Vilka uppgifter vi behandlar i detta fall anges i punkt 1, avsnitt 8 och 9.

Behandling av dina personuppgifter, utifrån berättigat intresse som grund, gäller också vid besök i någon av våra butiker, som övervakas med kamerasystem för skydd av egendom. Du kan alltid lämna en invändning mot denna behandling. Vilka uppgifter vi behandlar i detta fall anges i punkt 1, avsnitt 6.

 

4.      Till vem överlåter vi personuppgifter?

Vi behandlar i de flesta fall dina personuppgifter för egna ändamål – som uppgifternas ombud. Det är alltså vi som bestämmer de ovan angivna ändamålen för insamling av personuppgifter, vilka behandlingsmetoder som tillämpas, och att de tillämpas korrekt.

Vi lämnar ut dina personuppgifter till våra samarbetspartners bara om det är nödvändigt för att fullfölja köpeavtalet: t.ex. för att säkerställa betalning eller frakt, för att kunna fullfölja avtalet för MyNotino-klubben – med vårt berättigade intresse som grund – eller om du har gett ditt samtycke till överföringen.

Vi överför också dina personuppgifter till våra personuppgiftsansvariga, som naturligtvis följer dataskyddsförordningen. Dessa personer behandlar personuppgifter efter våra anvisningar. Därmed påverkar denna behandling inte dina rättigheter. Efter ditt samtycke kan vi även överföra dina personuppgifter till sociala medier eller leverantörer av marknadsföringsverktyg, för att visa personifierade annonser på våra andra webbsidor.

  • 4.1. Typer av mottagare

Vi kan överföra dina personuppgifter till följande subjekt:

    • Företag och personuppgiftsansvariga inom Notino-gruppen: för att fullfölja köpeavtalet eller avtalet för MyNotino-klubben i interna processers och tillvägagångssätts syfte;
    • Företag som tillhandahåller betaltjänster för att bearbeta betalningar med din beställning som grund, d.v.s. fullfölja köpeavtalet;
    • Fraktbolag: för att leverera de produkter eller tjänster du beställt, och för att lösa reklamationer, inklusive upphävning av köpeavtalet;
    • Leverantörer eller servicecentra: för reklamation av de varor eller tjänster du beställde;
    • Samarbetspartners för utskick av affärsmeddelanden, som är bundna till tystnadsplikt och som inte får använda dina personuppgifter i något annat syfte;
    • Leverantörer av marknadsföringsverktyg, som hjälper oss med att personifiera erbjudanden och innehåll;
    • Sociala medier: om du kommunicerar med oss via dem, eller om du delar innehåll med hjälp av sociala mediers plug-ins;
    • Leverantörer av kundsupportens kommunikationsverktyg för kommunikation med dig, eller alternativt externa call center;
    • Samarbetspartners för undersökningar av kundnöjdhet;
    • Teknikleverantörer och leverantörer av molntjänster;
    • Juridiska eller ekonomiska representanter, domstolar, för behandling av skatteunderlag, indrivning av fordringar eller andra orsaker som framgår ur vårt fullföljande av rättsliga skyldigheter;
    • Offentliga myndigheter: för att driva igenom våra rättigheter (t.ex. polisen).

Om tredjepartsleverantörer använder dina personuppgifter i deras berättigade intresse, ansvarar vi inte för behandlingen. En sådan behandling styrs av policyn hos respektive företag och personer.

  • 4.2. Överföring av uppgifter utanför EU

Vid överföring av personuppgifter till våra samarbetspartners, kan vi i vissa fall överföra uppgifterna även till tredje länder, som inte är EU-medlemmar, och som inte tillämpar lika högt skydd av personuppgifter. En sådan överföring från vår sida sker dock endast om vår personuppgiftsansvarige förpliktigar sig att tillämpa standardtilläggen till avtal från den Europeiska kommissionen, som kan hittas här.

 

5. Hur lång tid behandlar vi personuppgifter och hur skyddar vi dem?

  • 5.1. Behandlingens varaktighet

Vi behandlar dina personuppgifter först och främst så länge som vårt avtalsförhållande pågår, d.v.s. köpeavtalet eller avtalet för MyNotino-klubben. De personuppgifter som krävs för att fullfölja våra skyldigheter, både de som härrör från avtalet som ingåtts med dig, eller från offentligt bindande rättsliga föreskrifter, är vi skyldiga att behandla under den tid som anges i respektive rättsliga föreskrifter, eller i enlighet med dem. Till exempel avseende bokföringsunderlag måste vi som administratörer spara dina uppgifter i minst 10 år efter att de ställts ut.

Vi behandlar dina personuppgifter först och främst så länge som vårt avtalsförhållande pågår: d.v.s. köpeavtalet eller avtalet för MyNotino-klubben. Vi behandlar också personuppgifter som krävs för att fullfölja våra skyldigheter, både de som härrör från avtalet som ingåtts med dig, samt från offentligt bindande rättsliga föreskrifter. Till exempel för bokföringsunderlag, som vi utfärdat, måste vi spara dina uppgifter i minst 10 år.

För att kunna bearbeta dina förfrågningar och tillhandahålla en kvalitativ kundsupport, behandlar vi dina personuppgifter från och med att vårt avtalsförhållande ingåtts. Det gäller i minst i 1 år efter att garantitiden för den köpta produkten har gått ut, i syfte att kunna lösa eventuella tvister.

Om du kommunicerar med oss via vår kundsupport, sparar vi dina personuppgifter som härrör från denna kommunikation i 2 år, inklusive inspelningar av samtal som övervakas.

Om du ger oss samtycke till utskick av affärsmeddelanden, gäller detta samtycke i 4 år eller tills det har hävts. Likaså om du godkänner att vi skickar dig aviseringar om en produktbevakning, gäller detta samtycke fram till den tid att information om tillgänglighet har skickats, dock i högst 1 år eller tills samtycket hävts. Samtycket som vi får från dig när du lämnar ett omdöme om en produkt köpt hos oss, gäller i 6 år eller tills det hävts. Om du skapar innehåll inom ramen av våra blogginlägg, gäller ditt samtycke, som uppstår när du lämnar en kommentar till ett sådant inlägg, i 2 år eller tills det har hävts. Om du bestämmer dig för att delta i konsumenttester eller andra evenemang, som vi anordnar, och ger oss samtycke, så behandlar vi dina personuppgifter i 1 år eller tills samtyckets hävts, och detta inklusive eventuella kamerainspelningar eller andra audiovisuella inspelningar.

Om du deltar i en tävling, som vi anordnar, behandlar vi dina personuppgifter i 1 år. Om du besöker en av våra butiker eller andra utrymmen och dess omgivningar, behandlar vi kamerainspelningar i 90 dagar från att de har tagits.

I övriga fall framgår behandlingstiden av dina personuppgifter av syftet med behandlingen, eller styrs av bindande rättsliga föreskrifter om dataskydd. Efter att de angivna tidsfristerna för behandlingen har gått ut, raderas dina personuppgifter automatiskt.

  • 5.2. Dataskydd

De personuppgifter, som vi samlat in om dig och som vi behandlar, överförs redan kodade till oss. Vid använder för denna överföring kodsystemet SSL (secure socket layer). Just detta system garanterar att dina personuppgifter är säkra när din webbläsare kommunicerar med vår server. Vi skyddar våra webbsidor och andra system, som vi arbetar med, med lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder mot skydd och förstöring av dina personuppgifter, och vidare mot att obehöriga personer ska kunna få åtkomst till dina personuppgifter, ändra eller sprida dem.

Vid förbättrar dataskyddet kontinuerligt. Vi begär även av våra personuppgiftsansvariga ett bevis på att de system de använder överensstämmer med GDPR.

Om du registrerar dig är åtkomsten till ditt användarkonto endast möjligt efter angivelse av det lösenord du väljer. Vi har inte tillgång till ditt lösenord, då vi lagrar det i kodad form, som inte kan avkodas i efterhand, inte ens av oss.

Vi vill gärna påminna om att det är viktigt att du inte avslöjar dina inloggningsuppgifter för andra. Vi rekommenderar att du loggar ut från ditt användarkonto när du är klar, framför allt om du delar slutenheten med andra användare. Vi övertar inget ansvar för om ditt lösenord skulle missbrukas, om det inte är vi som förvållat det.

 

6. Hur använder vi cookies?

Vi använder oss även av cookies för att våra webbsidor ska fungera korrekt, och för att vårt erbjudande till dig ska vara relevant, intressant och användarvänligt. För att vi ska kunna använda cookies, måste din webbläsare tillåta det. Våra webbsidor fungerar utan cookies också, dock enbart mycket begränsat och utan att kunna använda vissa grundläggande funktioner.

Cookies är ett standardverktyg för lagring av information om användning av webbsidor.

Cookies är små textfiler, som genereras automatiskt vid varje besök på en webbsida, och som lagras i den webbläsare du använder på din dator, smarttelefon eller annan enhet. Tack vare vissa cookies kan vi sammanlänka dina aktiviteter på våra webbsidor fram tills att du stänger webbläsaren. När du stänger webbläsaren, raderas cookies automatiskt.

Andra cookies stannar dock kvar i din webbläsare eller enhet för en viss inställd tid och återaktiveras varje gång du besöker vår webbplats. Förutom cookies använder vi oss av så kallade spårningspixlar: d.v.s. små, för en vanlig användare, osynliga bilder, som fungerar på ett liknande sätt som cookies. Hur länge cookies sparas i din webbläsare eller enhet beror på inställningen för cookies, samt på din webbläsares inställningar. Data som vi får från cookies sparas i högst 1 år.

  • 6.1. Vilka cookies använder vi?

De cookies vi använder på våra webbsidor kan delas in i två grundläggande typer:

    • Korttidscookies: s. k. ”session cookies” som raderas direkt efter att du lämnat vår webbplats;
    • Långtidscookies: s. k. ”persistent cookies” som lagras i din webbläsare eller enhet under en viss tid, eller tills du tar bort dem manuellt.

Cookies kan även delas in på följande sätt beroende på deras funktion:

    • Essentiella, d.v.s. tekniska cookies och funktionscookies, som är väsentliga för webbplatsens grundläggande funktion. Utan dessa cookies skulle du inte kunna lägga produkter i varukorgen, skicka en beställning eller logga in på användarkontot.
    • Analytiska, som främjar användarvänligheten av våra webbsidor genom att vi får en förståelse om hur användarna använder dem. Vidare hjälper de oss analysera olika försäljningskanalers effektivitet.
    • Remarketing cookies, som vi använder till att personifiera annonsers innehåll och för att hitta rätt målgrupp.

I praktiken använder vi ovan angivna cookies för att till exempel:

    • Varukorgen ska fungera korrekt, så att du kan avsluta din beställning så snabbt och enkelt som möjligt.
    • Komma ihåg dina inloggningsuppgifter, så att du slipper ange dem varje gång du vill logga in.
    • Anpassa vår webbplats på bästa sätt till kunders önskemål, genom att övervaka antalet besökare, deras beteende på webbplatsen, samt vilka funktioner de använder.
    • Ta reda på vilka annonser du klickar på för att inte visa de annonser du inte är intresserad av i framtiden.

Vissa cookies, inklusive deras innehåll, kan samla in information, som sedan kan användas av tredje part och som till exempel direkt stödjer vår marknadsföring (s. k. ”tredjepartscookies”). Till exempel kan information om köpta produkter på vår webbplats visas av en reklambyrå för att kunna visa och anpassa annonser på de webbsidor du besöker. Dessa cookies anonymiseras dock för tredjepartsleverantörer och du kan inte identifieras via dem.

  • 6.2 Hur kan cookies begränsas?

Inställningen för användning av cookies beror på den webbläsare du använder, där de flesta webbläsare tar emot cookies automatiskt som standardinställning. Cookies kan helt inaktiveras via webbläsaren, eller så kan vissa typer av cookies begränsas. Detta begränsar dock även funktionen av våra webbsidor, och du kan inte använda de funktioner vi erbjuder i fullständig omfattning, inklusive inloggning på ditt användarkonto.

Du kan eventuellt också använda webbläsarens anonyma läge, som inte inaktiverar cookies helt, men som anonymiserar dem på ett bättre sätt, och inte sparar historiken för besökta webbsidor.

Information om möjliga inställningar för cookies hittas via länken nedan, eller i andra dokument avseende webbläsare:

Ett effektivt verktyg för hantering av cookies finns på https://www.youronlinechoices.com/se/.

 

7. Vilka är dina rättigheter och hur kan du använda dem?

Precis som vi har våra rättigheter och skyldigheter vid behandling av dina personuppgifter, har även du vissa rättigheter, som du kan tillämpa. Till dessa hör:

  • 7.1 Rätt till information

Du har rätt till att begära gratis information om behandling av dina personuppgifter – vilka uppgifter vi behandlar, i vilket syfte och hur länge, varifrån vi får dina uppgifter och till vem vi överför dem. I rätten till information ingår även begäran om att de behandlade uppgifterna skickas till dig i en strukturerad och läsbar digital form. Vi genererar gärna en kopia för dig efter att vi har verifierad din identitet. Skicka bara ett mejl till vårt dataskyddsombuds e-postadress (härefter endast ”Dataskyddsombud”) dpo@notino.com.

  • 7.2 Rätt till korrigering

Om du ser att de personuppgifter vi behandlar inte stämmer eller inte är fullständiga, kan du begära korrigering av dem. Vi rättar eller kompletterar dina uppgifter utan onödiga dröjsmål. Skicka bara ett mejl till vårt dataskyddsombuds e-postadress dpo@notino.com.

  • 7.3. Rätt till radering

I vissa fall kan du utnyttja rätten till radering av de personuppgifter vi behandlar om dig. Vi raderar eller anonymiserar uppgifterna utan onödiga dröjsmål. Detta avser dock inte de personuppgifter vi behöver för att fullfölja våra rättsliga skyldigheter och dess rättsliga föreskrifter för lagring (t.ex. avveckling av inskickad beställning), eller för skydd av våra berättigade intressen. Personuppgifterna raderas också om de inte längre behövs för det avsedda syftet, eller om lagring av dina personuppgifter inte tillåts av andra lagstadgade skäl. Du kan begära radering av dina personuppgifter genom att skicka ett mejl till vårt dataskyddsombuds e-postadress dpo@notino.com.

  • 7.4 Rätt till begränsning av behandling

I vissa fall kan du även utnyttja rätten till begränsning av behandlingen av dina personuppgifter. Du kan begära att de personuppgifter du anger inte längre behandlas, och detta under en begränsad tid. Du kan begära denna begränsning genom att skicka ett mejl till vårt dataskyddsombuds e-postadress dpo@notino.com.

  • 7.5. Rätt till dataportabilitet

Du har rätt till att få alla personuppgifter du gett oss, och som vi behandlar efter ditt samtycke. Vi skickar dig uppgifterna i strukturerad, digital form. Skicka bara ett mejl till vårt dataskyddsombuds e-postadress dpo@notino.com, så genererar vi personuppgifterna åt dig.

  • 7.6 Rätt till invändning

Du har rätt till att lämna en invändning mot behandling av dina personuppgifter, som sker i våra berättigade intressens syfte. Om det avser behandling för marknadsföringsändamål, slutar vi behandla dina personuppgifter utan onödiga dröjsmål. I andra fall gör vi dock det efter att vi har utvärderat våra berättigade intressen och dina rättigheter och orsaker igen. Du kan skicka en invändning mot behandlingen via mejl till vårt dataskyddsombuds e-postadress dpo@notino.com.

  • 7.7 Rätt till klagomål

Tillämpningen av ovan angivna rättigheter och tillvägagångssätt begränsar dock inte din rätt att skicka ett klagomål till behörig tillsynsmyndighet. Denna rätt kan användas framför allt om du misstänker att vi behandlar personuppgifterna i strid mot de allmänt giltiga rättsliga föreskrifterna. Det organ som handlägger klagomål från kunder är Datainspektionen, med säte i Drottninggatan 29, 5th Floor, Box 8114, 104 20 Stockholm.

 

8. Kontakta oss

Du kan alltid kontakta vårt dataskyddsombud gällande frågor, kommentarer och begäran avseende denna policy för skydd av personuppgifter genom att skicka ett mejl till e-postadressen dpo@notino.com. Vi behandlar ditt ärende utan onödiga dröjsmål, dock maximalt inom 30 dagar. I sällsynta fall, framför allt med hänsyn till hur komplicerat ditt ärende är, har vi rätt till att förlänga denna tidsfrist med ytterligare två månader. Vi informerar dig om en sådan eventuell förlängning och anger orsaken till den.

Du kan också kontakta oss via vår adress eller kundsupport, som anges i fotnotisen av denna policy.

Kontakt:              Notino Deutschland und Österreich GmbH,

                             Stöckachstraße 16,

                             70190 Stuttgart

Kundsupport: 08‒420 028 95 eller info@notino.se

 

9. Verkställande

Denna policy för skydd av personuppgifter gäller och tillämpas från den 15. 9. 2020. Den tidigare versionen av policyn, som gällde fram till den 15. 9. 2020 hittas här.

Har du en fråga? Kontakta oss.








Genom denna sändning företaget Notino s.r.o. kommer att bearbeta dina uppgifter för att behandla din förfrågan på ett legitimt sätt. Du kan göra invändningar mot denna bearbetning i enlighet med integritetspolicy.